INREDNING FOTOGRAFERING

SKAPA BÄSTA MÖJLIGA LJUSSITUATION

En av de mest frustrerande sakerna att försöka lista ut med fotografering – och särskilt inredningsfotografering – är belysning. Naturlig belysning är naturligtvis idealisk, men det är inte alltid möjligt att göra varje fotografering på en ljus dag när det är något mulet så att solen inte är för hård. Det finns några saker jag gör för att skapa bra belysning. Det första jag gjorde var att experimentera massor och hitta platsen med den bästa belysningen i vårt hus. I vårt sista hus råkade detta vara en viss vägg på mitt kontor (vilket är en del av anledningen till att det blev mitt kontor!) vid skrivbordshöjd. Detta rum har bara ett fönster, som är till vänster om skrivbordet, och av någon anledning verkar solen alltid lysa perfekt (utan att vara för hård) på den platsen, vilket gör det perfekt för att fotografera små projekt eller utskrifter

ANVÄND DEN MAGISKA FORMULAN: STATIV + LÅG ISO + LÅNGA SLUTARTIDERNA

Denna formel förändrade helt min fotografering till det bättre. För att få mina bilder tillräckligt lätta i vårt hus brukade jag stöta ISO hela vägen upp till 800 eller ibland högre; Jag skulle också behöva hålla min f-stop låg så att jag kunde använda en tillräckligt snabb slutartid att mina foton inte blev suddiga. Problemet med en hög ISO är dock att du får lite spannmål till dina foton, och de är inte otroligt skarpa och tydliga. Det andra problemet med denna metod var att det var svårt att få ett helt rum i fokus eftersom jag var tvungen att hålla mitt f-stop så lågt så att fotot skulle förbli ljust.

I den nya metoden sätter jag min kamera på stativet så att jag inte behöver oroa mig för att hålla den stilla för fotot. Jag håller min ISO på 100 för nästan varje bild så mina foton är så skarpa som möjligt. Om jag vill ha hela rummet i fokus ställer jag in mitt f-stopp på en 10 eller 12, och sedan saktar jag ner slutartiden för att få fotolampan tillräckligt.

LÄR DIG ATT TJUDER

Tethering ändrade också mitt fotografi till det bättre och har sparat mig massor av tid. Med tjudring använder jag sladden som följde med min kamera (samma som du skulle använda för att överföra foton från kameran till datorn) för att ansluta kameran till datorn. Sedan kommer jag in i Canon EOS-verktyget på min dator och väljer alternativet “fjärrskytte”. Detta gör att jag kan justera inställningarna och trycka på knappen för att ta fotot från min dator snarare än på själva kameran.

TA BILDER FRÅN MÅNGA, MÅNGA OLIKA VINKLAR

När jag gör en fotografering har jag vanligtvis i åtanke vilka typer av foton jag vill ta för mina kommande blogginlägg. Men jag stannar inte där. Om jag har ett rum eller projekt inställt för en fotografering, tar jag bilder från alla möjliga avstånd och vinkel – närbilder, medelskott, långa bilder, skott från alla olika sidor av motivet, bilder ovanifrån, skott bakifrån etc. Inte bara slutar jag med några oväntade “pengar” skott från dessa olika vinklar, men att ha så många olika bilder av ett enda utrymme eller projekt kan hjälpa mig att ha det perfekta skottet för alla mina olika sociala medieplattformar

SPIKA FAST REDIGERINGSPROCESSEN

Slutligen vill jag säga att det har varit nästan lika viktigt att finslipa min redigeringsprocess som den faktiska fotograferingsprocessen. Jag började med att redigera i PicMonkey, vilket fungerade bra för mig under lång tid. Jag tog mig sedan tid att lära mig Photoshop, och återigen var det en total spelväxlare. Avancerade program som Photoshop och Lightroom kan verka skrämmande, men när du har din process nere kan du i princip göra samma sak för varje foto och snart blir det andra naturen.