10 strandfotograferingstips för vackra fotografier

Här är tio förslag för nästa gång du tar din digitalkamera till stranden:

1. Hitta kontaktpunkter.

Min vän informerade mig en gång om att de inte bryr sig om att ta med kameran till stranden eftersom alla strandbilder är lika. Jag tyckte att det var en ganska sorglig sak att säga, för när jag går till stranden ser jag det som en plats full av fotografiska möjligheter om du kan se förbi de stereotypa bilderna. Medan många tar bilder av havet tycker jag att det är roligt att gå ner till vattnet och sedan vända sig om för att se vad som finns i din ram ur det perspektivet. Ett typiskt problem med strandbilder i landskap är att även om de kan fånga en fantastisk miljö, saknar de ett intressefokus och kan tyckas vara tomma och monotona som ett resultat. När du tar ett foto, sök efter en intressant plats eller kontaktpunkt för att ge en viloplats för betraktarens ögon. Kanske är det ett sandmönster, en uppsättning fotspår, krossning av vågor över en sten, ett livräddartorn eller något annat. Leta efter små detaljer som berättar historien om en resa till stranden, bland annat skor vid vattnet, sandslott, solglasögon och solkräm. Dessa kan ibland göra fantastiska små funktionsbilder för att bryta upp ditt semesteralbum.

2. Det är viktigt att vara i tid.

De mest acceptabla tiderna för att skjuta på strandområdet är i början och slutet av dagen. Till att börja med kommer det att vara färre människor vid den tiden på dygnet, men du kommer också att märka att solen som skiner i en vinkel skapar mer spännande skuggor och nyanser, särskilt på kvällen när ljuset blir ganska varmt och gyllene.

3. Håll ett öga på horisonten

Lutande horisonter är bland de mest typiska frågorna inom strandfotografering eftersom det finns stora öppna områden med en lång och ofta oavbruten horisont. Ansträng dig för att göra din horisont fyrkantig mot skottets inramning (mer om detta här). Överväg att flytta din horisont utanför mitten, eftersom centrerade horisonter kan få ett foto att visas halverat (mer om detta i vårt inlägg om regeln om tredjedelar).

4. Gå till stranden när alla andra undviker det

En annan faktor att tänka på är att på dagar då alla undviker stranden på grund av dåligt väder, kan stranden bli levande. Stormiga vågor, skrämmande och dramatiska moln och vindsläckande livräddarflaggor och träd över samtalet bidrar alla till stämningsfulla bilder.

5. Exposure Bracketing är en teknik för att justera exponeringen av ett fotografi

En av problemen med att fotografera på en strand mitt på sommaren är att det kan vara extremt ljust, och om du fotograferar i autoläge kanske din kamera vill underexponera dina bilder. Om din kamera har ett manuellt sätt är det värt att leka med den på stranden och experimentera med olika exponeringsnivåer. Jag får de största resultaten när jag tittar på vad kameran vill exponera bilden för att sedan överexponera den med ett stopp eller två. Naturligtvis varierar detta enormt beroende på situationen – starkt upplysta landskap är notoriskt knepiga att fotografera, särskilt när det finns både ljusa och dystra platser. Det handlar ibland om att bestämma vilka områden du vill bli korrekt utsatt för och koncentrera dig på den regionen, eftersom det är nästan svårt att göra allt rätt.

6. Mätning i farten

Några av ovanstående exponeringsproblem kan undvikas om din kamera inkluderar spotmätning. Spotmätning är en funktion på vissa kameror som gör att du kan berätta för kameran vilken del av bilden du vill att ska lysa på rätt sätt, och det kommer att göra det. Detta är särskilt fördelaktigt i starkt ljus när du vill att ett skuggigt område ska vara väl exponerat. Det kommer att optimera den dystra regionen (och överexponera de andra platserna – men ditt huvudämne kommer att vara OK). Detta är särskilt användbart när du fotograferar människor eftersom det gör att du kan vända dem bort från solen och mäta på deras skuggiga ansikten, undvika att kisa (ett vanligt problem med att fotografera människor på stranden).

7. Fill Flash

Om du fotograferar folk på stranden för ett porträtt och ljuset är starkt, kommer du att märka att deras ansikten nästan alltid är skuggade (ofta gjutna av hattar, glasögon, näsor etc.). När du fotograferar i dessa scenarier, slå på blixten och tvinga den till eld, så märker du att skuggorna är borta och ditt faktiska motiv är väl exponerat. Detta är särskilt viktigt när du fotograferar mot solen, eftersom problemet kan bli en silhuett om du inte använder blixt). Om din kamera låter dig ändra ögonblickets styrka bör du också testa det, eftersom det kan få dina motiv att se uttömda och konstgjorda genom att skjuta det med full effekt. Om dina problem verkar överexponerade och du inte kan minska blixtens ljusstyrka, flytta tillbaka lite från din punkt och använd din zoom för att få en hårdare ram, eftersom detta kommer att minska blixtens påverkan. Experiment, som alltid, är nyckeln.

8. UV -filter

UV -filter är till hjälp för DSLR -ägare i strandfotografering av ett par skäl. De tjänar två syften: en, de skyddar ditt objektiv (se nedan), och för det andra filtrerar de bort UV -strålning i ett visst område. Luftdisan (vanligtvis en blåaktig dis/nyans) kan minskas på grund av detta. De har inte mycket estetisk inverkan, men de är det första jag köper när jag får ett nytt DSLR -objektiv.

9. Polarisationsfilter

Ett polariseringsfilter är ett av de mest användbara DSLR -objektivtillbehören du kan lägga till din digitalkamera. Utan att bli för vetenskaplig är en polarisator en enhet som filtrerar bort polariserat ljus. Detta innebär att det minskar reflektioner samtidigt som kontrasten ökar. Blå himmel (som möjligen gör dem extremt rika och nästan mörkblå) och vatten/hav (som kan erbjuda en rad effekter) är de mest framträdande platserna där detta påverkar. Skillnaden som polariserande solglasögon kan skapa när du tar på dig dem är hur många som förklarar resultatet av en polarisator (jag vet faktiskt en hel del fotografer som skjuter genom sina solglasögon om de inte har en polarisator med sig). Skaffa ett polariserande filter och leka med det; du kommer att bli förbluffad av resultaten.

10. Svartvitt

En metod jag har använt på sistone vid strandfotografering (och andra genrer) är att göra lite efterproduktion och observera hur borttagning av färg från ett foto påverkar det. Det är något med ett strandskott i svartvitt som förvandlar bildens ton och känsla. Det är också en fantastisk teknik för att liva upp strandbilder som tagits på mulna eller dystra dagar, vilket kan göra att ett landskap verkar lite livlöst.